Kad sėkmingai įgytumėte B kategorijos vairavimo teisę turite, visų pirmiausia, puikiai žinoti atsakymus į 20 „Regitros“ klausimų prieš praktinį vairavimo egzaminą. Nebijokite, vairavimo egzamino klausimai nebus lyg griaustinis iš giedro dangaus! Praktinio vairavimo pamokos metu Rigveda vairavimo instruktorius jums ne kartą primins apie šiuos klausimus, o galutinė vairavimo įskaita papildomai patikrins jūsų žinias parodant, ar paaiškinant egzamino klausimus.
Svarbu paminėti, kad visi 20 “Regitra” klausimų nebus užduoti per egzaminą. Egzaminuotojui atsitiktine tvarka bus rodomi ir tuo pačiu jums užduodami tik 3 iš 20 klausimų prieš praktinį vairavimo egzaminą. Jeigu nepateiksite atsakymo į pateiktą klausimą – bus fiksuojama viena nekritinė klaida. Nepaaiškinus visų 3 klausimų, gausite 3 nekritines klaidas.
Iš viso praktinio vairavimo egzamino metu galite padaryti tik iki 8 nekritinių klaidų, todėl leisti sau suklysti ir nepaaiškinti bent vieno „Regitros“ egzamino klausimo būtų tikrai apmaudu, ypatingai, kuomet dar iki egzamino visus klausimus su vaizdine medžiaga galite rasti tiesiog internete arba šiame puslapyje.
Vieni mokiniai „Regitros“ klausimus ir atsakymus mokosi atmintinai, kiti turi įvairias taktikas, kaip atsiminti teisingus paaiškinimus. Mūsų vairavimo mokyklos vairavimo instruktoriai dažnai sulaukia ir tokių klausimų, kaip, pvz., „O jeigu langų plovimo skysčio bakelis per egzaminą bus kitoje vietoje nei mokomajame automobilyje? Kaip jį rasti?!”. Nuraminsime, kad nepriklausomai nuo automobilio modelio, tiek valdymo įranga, posūkio svirtys, tiek skysčių bakeliai ar šviesos prietaisų rankenėlės yra praktiškai tose pačiose vietose bei turi visiems būdingus vienodus žymėjimus.
Žemiau pateikiame 20 „Regitros“ vairavimo egzamino klausimų B, B1 kategorijai su atsakymais.
1. Parodykite arba pasakykite, kaip užrakinamas ir atrakinamas vairo užraktas.
Norint įjungti vairo užraktą, reikia išjungti variklį ir ištraukti raktelį iš užvedimo spynelės. Tada pasukite vairą į kairę arba dešinę, kol pasigirs spragtelėjimas, po kurio vairas taps nejudinamas. Norint atrakinti užraktą, įdėkite raktelį į užvedimo spynelę ir, lengvai judindami vairą į kairę ir dešinę, tuo pačiu metu pasukite raktelį – vairo užraktas turėtų atsirakinti. Automobiliuose be raktelio užvedimo sistema užraktą atrakina automatiškai: tiesiog spustelėkite užvedimo mygtuką ir kartu nuspauskite sankabos pedalą – vairas atsirakins, o variklis užsives.
2. Pasakykite, kaip tikrinsite, ar alyvos lygis variklyje yra pakankamas.
Alyvos lygį transporto priemonėje galima patikrinti, kai automobilis stovi ant lygaus kelio paviršiaus, o variklis yra atvėsęs. Pirmiausia ištraukiama matuoklė, alyva nuvaloma ir vėl įstatoma atgal. Po to ją vėl ištraukus, tikrinama, ar alyvos lygis yra tarp MAX ir MIN žymų. Gali būti indikatoriai prietaisų skydelyje, kontrolinės lemputės, kompiuterio informacija, kurių pagalba vairuotojas gauna informaciją apie alyvos lygį variklyje.
3. Parodykite arba pasakykite, kaip tikrinsite, ar veikia vairo stiprintuvas.
Kai variklis išjungtas, vairas valdomas sunkiai. Tačiau paleidus variklį, vairas turėtų būti valdomas lengvai. Jei vairas vis tiek sunkiai valdosi tai rodo, kad vairo stiprintuvas yra sugedęs arba jo nėra. Apie sugedusį vairo stiprintuvą gali informuoti prietaisų skydelyje degantis simbolis.
4. Parodykite, kaip įjungiamas galinio lango šildymas.
Galinio lango šildymas įjungiamas paspaudus tam skirtą mygtuką. Ant jo pavaizduotas stačiakampis langas su į viršų kylančiomis banguotomis rodyklėmis, simbolizuojančiomis oro sroves. Svarbu nesupainioti šio mygtuko su priekinio stiklo apipūtimo mygtuku.
5. Pasakykite, kaip tikrinsite, ar aušinimo skysčio lygis yra pakankamas.
Variklio aušinimo sistemos lygis tikrinamas po variklio gaubtu apžiūros būdu. Aušinimo skysčio išsiplėtimo bakelis būna permatomas matomos. Aušinimo skystis turi būti MAX–MIN žymų ribose. Skystis gali būti įvairių spalvų: geltonos rausvos, žalios, violetinės ar mėlynos. Jei automobilis hibridinis – gali būti du išsiplėtimo bakeliai: vienas vidaus degimo varikliui, kitas skirtas elektros varikliui-keitikliui.
6. Pasakykite, kaip tikrinsite, ar veikia stovėjimo stabdys.
Įjungus jungiklį arba pakėlus stovėjimo stabdžio svirtį, automobilis pajudės sunkiai dėl stipraus pasipriešinimo, arba galinė automobilio dalis leisis žemyn. Jei stovėjimo stabdys yra mechaninis, stabdžio svirtį pakelti tol, kol pasigirsta 3–4 spragtelėjimai. Jei stabdys yra elektroninis, pakanka pakelti arba nuspausti stabdžio jungiklį. Stovėjimo stabdžio veikimą galima patikrinti ir kitaip: sustojus įkalnėje ar nuokalnėje, perjungti pavarą į neutralią padėtį ir įjungti stovėjimo stabdį. Atleidus darbinio stabdžio pedalą, automobilis neturi riedėti.
7. Pasakykite, kur pilsite langų plovimo skystį.
Langų plovimo skysčio bakelis yra po variklio gaubtu, tačiau jo kartais nesimato. Jį lengva rasti dėl ryškiai mėlyno dangtelio, ant kurio yra lango su vandens srove simbolis. Tačiau kai kuriuose modeliuose dangteliai gali būti ir kitų spalvų, pavyzdžiui, juodos, baltos ar geltonos. Jei bakelis yra matomas, skysčio lygį galima tiesiogiai apžiūrėti vizualiai.
8. Parodykite, kaip tikrinsite ar veikia priekinio ir galinio (jei yra) langų plovimo sistema.
Langų apiplovimo svirtis yra dešinėje vairo pusėje. Jei sistema veikia, patraukus svirtį į save girdisi varikliuko garsas, o ant lango pradeda tekėti langų plovimo skystis. Galinio lango plovimo funkcija taip pat valdoma ta pačia svirtimi, kita padėtimi. Apipurškimo režimai gali būti keli: intervalinis, nuolatinis lėtas ir nuolatinis greitas.
9. Parodykite arba pasakykite, kaip tikrinsite, ar veikia įspėjamasis garso signalas.
Paspausite ant vairo garsinio signalo simboliu pažymėtą vietą.
10. Pasakykite, kaip nustatysite ar nėra gedimo stabdžių antiblokavimo sistemoje (ABS)?
Stabdžių antiblokavimo sistemos (ABS) gedimą nurodo prietaisų skydelyje įsižiebusi ABS kontrolinė lemputė. Įjungus automobilio degimą, užsidega visos kontrolinės lemputės, įskaitant ABS, tačiau po kelių sekundžių ABS lemputė turi užgesti, o tai rodo, kad sistema veikia tinkamai. Jei kitos lemputės užgęsta, o ABS lemputė lieka įjungta, tai signalizuoja apie sistemos gedimą. Neveikiant stabdžių antiblokavimo sistemai, stipraus stabdymo metu ratai bus blokuojami, nejausime stabdžių pedalo vibracijos.
11. Pasakykite, kaip tikrinsite, ar stabdžių skysčio lygis yra pakankamas.
Šis bakelis yra tiesiai virš stabdžių pedalo (po variklio gaubtu), dangtelis pažymėtas specialiu simboliu. Bakeliai būna dviejų tipų: permatomi ir nepermatomi. Permatomame bakelyje skysčio lygis lengvai patikrinamas pagal MAX ir MIN žymas, tarp kurių turi būti reikalingas skysčio lygis. Jei bakelis nėra permatomas, dangtelis turi matuoklę su MAX ir MIN žymėmis ir reikia vadovautis jomis. Esant nepakankamam stabdžių skysčio lygiui, gali įsijungti kontrolinė lemputė.
12. Pasakykite, kaip tikrinsite, ar veikia posūkių signalai.
Norėdami patikrinti posūkio signalus, įjunkite degimą (pasukite užvedimo raktelį, kad įsižiebtų kontrolinės lemputės). Pakėlus arba nuleidus posūkio svirtelę, pradės mirksėti kontrolinės lemputės. Tada išlipkite iš automobilio, apeidami jį patikrinkite, ar veikia visi posūkio signalai. Jei kontrolinis posūkio signalas skydelyje mirksi dvigubai greičiau nei įprastai (toje pusėje, į kurią įjungėte posūkį), tai reiškia, kad priekyje arba gale yra neveikianti posūkio lemputė.
13. Pasakykite, kaip patikrinsite, ar veikia stabdžių šviesos signalai.
Norint patikrinti stabdžių žibintus, jums reikės pagalbininko, kuris turi nuspausti stabdžio pedalą, o jūs apžvalgos būdu pažiūrėsite, ar užsidega žibintai. Jei pagalbininko nėra, galite ant stabdžio pedalo uždėti sunkesnį daiktą, pavyzdžiui, gesintuvą, kad pedalą laikytų nuspaustą. Galima tikrinti pagal veidrodinį atspindį. Tamsiuoju paros metu galima privažiuoti arčiau sienos atbuline eiga ir stebėti per galinio vaizdo veidrodėlį, ar įsijungia „Stop“ žibintai.
14. Pasakykite, kaip tikrinsite, ar veikia darbinis stabdys.
Jei stabdžių sistema yra tinkamai veikianti, užvedus variklį stabdžių pedalas turėtų nusispausti ne daugiau kaip iki pusės jo eigos. Jei pedalas nusispaudžia iki pat galo ir pakartotinai kaskart spaudžiant jis ima veikti aukštesnėje padėtyje, tai rodo, kad stabdžių sistemoje yra gedimas, gali būti dėl joje esamo oro.
15. Pasakykite, kaip tikrinsite, ar veikia visi žibintai.
Įjungus automobilio degimą ar paleidus variklį, įjungiant šviesos prietaisus kartu su įjungtais žibintais prietaisų
skydelyje užsidega ir atitinkamos kontrolinės lemputės. Automobilio priekyje turi degti dienos šviesos, artimosios ar tolimosios šviesos. Jeigu įrengti, turi degti priekiniai rūko žibintai, automobilio gale – gabaritinės šviesos, stop, atbulinės eigos, galiniai rūko žibintai, numerio apšvietimas. Apie sugedusią ar perdegusią žibintų lemputę prietaisų skydelyje informuoja kontrolinė lemputė arba patikrinama įjungus žibintus ir vizualiai apžiūrėjus apeinant aplink automobilį prieš važiavimo pradžią.
16. Pasakykite, kur ieškosite informacijos apie rekomenduojamą oro slėgį padangose.
Rekomenduojamą padangų slėgį galite rasti atidarę transporto priemonės degalų bako dangtelį arba ant vairuotojo durų rėmo. Informacinėje etiketėje nurodytas slėgis, kurį reikia palaikyti, kai automobilis yra nedaug apkrautas arba kai pasiekiama didžiausia leistina jo apkrova.
17. Pasakykite, kaip tikrinsite oro slėgį padangose.
Pirminė patikra yra daroma vizualiai apeinant aplink automobilį ir apžiūrint visas padangas ar jos nėra subliuškusios.
Tiksliam oro slėgio įvertinimui naudojamas slėgio matuoklis (manometras). Atsukus padangos ventilio kamštelį į patį
ventilį įstatomas oro slėgio matavimo prietaisas. Jį nuspaudžiate, kelias sekundes palaikote ir atleidžiate. Manometro skydelyje matysite, koks yra oro slėgis padangoje. Gali būti ir užsukamas ant padangos ventilio slėgio matavimo prietaisas. Slėgis turi būti toks, koks yra nustatytas pagal automobilio gamintojo reikalavimus.
18. Pasakykite, kaip tikrinsite, ar padangų protektoriaus rašto gylio pakanka, kad saugiai važiuotumėte.
Padangų protektoriaus gylis matuojamas naudojant specialiai tam skirtą įrankį arba slankmatį. Įstatę prietaiso galą į protektoriaus griovelį matysime jo gylį. Aukštesnės kokybės padangose yra protektoriaus gylio indikatoriai arba įspausti skaičiai , žymintys protektoriaus likutį. Pagal juos vertiname, kada padanga nusidėvi iki tam tikro lygio. Padangų protektoriaus rašto gylis turėtų būti ne mažesnis nei 1.6 mm vasaros ir ne mažesnis 3 mm žiemos laikotarpiais.
19. Pasakykite, kaip tikrinsite, ar bendra padangų būklė tinkama saugiai važiuoti.
Padangų būklę galima įvertinti apžiūrint jas vizualiai. Patikrinkite, ar padanga nesubliuškusi, ar protektorius dyla tolygiai, ar nėra iškilimų, įtrūkimų, atplaišų ar kitų pažeidimų, įlindusių į padangos raštą pašalinių daiktų (pvz., akmenų, varžtų).
20. Pasakykite, kaip tikrinsite, ar veikia avarinė šviesos signalizacija.
Paspaudus avarinės signalizacijos jungiklį ir išlipę apeidami apžiūros būdu patikrinsime, ar veikia visi avarinės signalizacijos žibintai. Jie turi mirksėti visi vienodu intervalu. Apie įjungtą avarinę šviesos signalizaciją informuos prietaisų skydelyje mirksinčios kartu abiejų posūkių kontrolinės lemputės.